Niemal 40 mln zł kosztowała będzie gruntowna modernizacja 4-kilometrowego odcinka torowiska tramwajowego między centrum Zabrza a granicą z Rudą Śląską.
Wczoraj, w siedzibie spółki Tramwaje Śląskie S.A., podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac – firmą NJN Kłosek Damian z Knurowa. Prace mają być prowadzone przy maksymalnym możliwym utrzymaniu ruchu tramwajowego w systemie mijankowym i mają się zakończyć do 31 marca 2023 r.
W ramach aktualnie realizowanego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. projektu inwestycyjnego na terenie Zabrza do tej pory zakończone zostały cztery zadania: wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i Religi, na pograniczu Zabrza i Bytomia, w ciągu ul. Bytomskiej w Biskupicach oraz na pograniczu Zabrza i Gliwic.
Pod koniec listopada ub. r. rozpoczęła się modernizacja torowiska w Mikulczycach, która postępuje zgodnie z planem, a niebawem wystartują również prace w dzielnicy Zaborze.
31 marca, w siedzibie spółki Tramwaje Śląskie S.A., podpisano umowę na przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Wolności w Zabrzu – od wjazdu na teren browaru (ul. Wolności 327) do granicy z Rudą Śląską (włącznie z przystankiem Ruda Śląska Klary). Generalnym wykonawcą prac jest – wybrana w drodze postępowania przetargowego – firma NJN Kłosek Damian z Knurowa.
Zadanie podzielone zostało na trzy odcinki, rozdzielone fragmentami torowisk przebudowanymi w ostatnim czasie przy okazji prowadzonych prac drogowych. Pierwszy odcinek, który zostanie zmodernizowany, rozpoczyna się przy wjeździe na teren browaru, a kończy za peronem Zaborze Elektrociepłownia, na wysokości ul. Wolności 418.
Drugi odcinek rozpoczyna się ok. 150 metrów przed skrzyżowaniem ul. Wolności z ul. Wyciska, na wysokości ul. Wolności 446 i obejmuje tory szlakowe i pętlę Lompy kończąc się ok. 120 metrów za pętlą.
Trzeci odcinek rozpoczyna się na wysokości posesji przy ul. Wolności 518 i biegnie do połączenia ze zmodernizowanym torowiskiem już po stronie Rudy Śląskiej, obejmując przystanek Ruda Śląska Klary. To w sumie ok. 8000 metrów toru pojedynczego, który poza przejazdami drogowymi i przejściami dla pieszych wybudowany zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych.
– To ważny szlak tramwajowy, którym kursują linie nr 1, 4 i 5, a odcinek, który przeznaczyliśmy do modernizacji, łączy fragmenty przebudowane już wcześniej. Do tego zlikwidujemy wąskie gardło, jakim jest dwustumetrowy odcinek jednotorowy w rejonie skrzyżowania z ul. Rymera, gdzie wybudowana zostanie linia dwutorowa – zaznacza Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Dwutorowa linia tramwajowa biegnąca wzdłuż ul. Wolności w centrum Zabrza zmodernizowana została w 2015 roku, w ramach poprzedniego projektu inwestycyjnego spółki Tramwaje Śląskie. Ówczesna modernizacja objęła torowisko wbudowane w jezdnie ulic: Brysza, Lutra, plac Krakowski i Wolności, kończąc się przy wjeździe na teren browaru przy ul. Wolności, gdzie linia przechodzi na tor wydzielony.
Zgodnie z zapisami umowy całość prac modernizacyjnych ma zostać wykonana w ciągu dwunastu miesięcy, czyli do 31 marca 2023 r. Prace mają być prowadzone przy maksymalnym możliwym utrzymaniu ruchu tramwajowego w systemie mijankowym.
Wartość umowy wynosi niemal 39,9 mln zł netto (49 mln zł brutto). Inwestycja jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.