Lewoskręt z Wolności w De Gaulle’a powinien być dla każdego?

W związku z pojawiającymi się pytaniami i wątpliwościami w mediach, związanymi z nie dopuszczeniem relacji lewoskrętnych z ul. Wolności w ul. Gen. de Gaulle’a dla uczestników ruchu innych niż komunikacja miejska, MZD postanowił Państwu przybliżyć zasady funkcjonowania istniejącej na tym skrzyżowaniu sygnalizacji świetlej.

„Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic: Wolności/Gen. de Gaulle’a/Korfantego jest sygnalizacją acykliczną, tj. dostosowującą się do natężenia ruchu drogowego (kołowego, szynowego, pieszego), która umożliwia pomijanie włączenia światła zielonego założonego  w programie, jeśli potrzeba taka nie została zgłoszona przez pojazd (lub pieszego).

Sygnalizacja ta, dla zwiększenia przepustowości w tym rejonie, jest skoordynowana z pracą sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic: Gen. de Gaulle’a/Goethego. W związku z problemami ruchowymi występującymi głównie w godzinach szczytów komunikacyjnych, sygnalizacja ta pracuje w 4 strukturach programowych (różne czasy trwania cyklu sygnalizacji w ciągu doby), tj. od 70 s do 122 s/cykl.
Cykl pracy przedmiotowej sygnalizacji, w przypadku wzbudzenia fazy lewoskrętu dla autobusów wydłuża się  o 10 sekund/cykl (w tym jest tylko 6 sekund światła zielonego).

Należy również zauważyć, że obecnie pomimo tak krótkiego czasu wyświetlania sygnału dla autobusów (w dodatku nie zawsze wzbudzanego), kolejki oczekujących pojazdów na kierunkach poprzecznych sięgają w godzinach szczytów komunikacyjnych na kierunku północ-południe do rejonów ul. Skłodowskiej (na dwóch pasach ruchu), na kierunku przeciwnym do okolic skrzyżowania z ul. Roosevelta, a na kierunkach poprzecznych (wschód-zachód) do skrzyżowania z ul. Miarki i w stronę przeciwną do rejonu ul. Damrota. W przypadku dopuszczenia relacji lewoskrętnych dla kolejnych uczestników ruchu, fazę tą należałoby wydzielić jako odrębną, tj. wyłącznie dla lewoskrętów, a więc bez możliwości przejazdu na wprost ulicą Wolności pojazdów kołowych i szynowych oraz bez równoczesnego sygnału zielonego na przejściu dla pieszych przez ul. Gen. de Gaulle’a.

Mając więc na uwadze wiele zależności występujących w funkcjonującym programie sygnalizacji świetlnej, wprowadzenie dodatkowych obciążeń ruchowych na lewoskręcie z ulicy Wolności w ulicę Gen. de Gaulle’a spowodowałoby potęgowanie odnotowywanych już obecnie utrudnień w przepustowości przedmiotowego skrzyżowania. Powyższe założenie pojawiło się już na etapie projektowania włączenia czwartego wlotu, tj. Al. Korfantego do istniejącego wówczas trójwlotowego układu drogowego skrzyżowania ulic Wolności/ul. Gen. de Gaulle’a i wynikało właśnie z ograniczonej już wtedy przepustowości skrzyżowania, a dla polepszenia warunków przejezdności tego skrzyżowania zrezygnowano nawet z wydzielenia naziemnego przejścia dla pieszych przez al. Korfantego, zastępując je  przejściem podziemnym.

Dopuszczenie relacji lewoskrętnych z ul. Wolności w ul. Gen. de Gaulle’a dla wybranych podmiotów i służb było analizowane już wielokrotnie, w tym na kilku posiedzeniach Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w poprzednich latach czyli kiedy natężenie ruchu drogowego było  mniejsze niż obecnieObecnie wzrastająca liczba pojazdów i zwiększające się tym samym natężenie ruchu powoduje, że w godzinach szczytu powstają utrudnienia w przepustowości skrzyżowania.  Dopuszczenie lewoskrętu dla innych uczestników wydłuży czas dla lewoskrętu, skracając tym samym czas przejazdu dla relacji poprzecznych gdzie już obserwuje się zatory drogowe. Nadmieniamy, że w przypadku dopuszczenia relacji lewoskrętnych dla kolejnych uczestników ruchu, fazę lewoskrętu należałoby wydzielić jako odrębną, tj. wyłącznie dla lewoskrętów, a więc bez możliwości przejazdu na wprost ul. Wolności tramwajów, które też z tego pasa korzystają.”

Media Społecznościowe

0FaniLubię
3,912ObserwującyObserwuj
0SubskrybującySubskrybuj

Nowe informacje