Równoległa do Drogowej Trasy Średnicowej droga – łącząca Zaborze Południe z Zaborzem Północ i Porembą, po uprawomocnieniu się odpowiednich decyzji, została wczoraj oddana do użytku.
Nowa infrastruktura nie tylko ułatwi życie kierowcom, ale także umożliwi dojazd do znajdujących się opodal terenów inwestycyjnych należących do firmy IKEA. To właśnie ta firma jest inwestorem nowopowstałej infrastruktury drogowej, która kosztowała blisko 50 mln zł. Wykonawcą robót była spółka Drogopol.
W uroczystym oddaniu do użytku nowej infrastruktury drogowej udział wzięli m.in. prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik, zastępcy prezydenta Zabrza Krzysztof Lewandowski i Katarzyna Dzióba, przewodnicząca Rady Miasta Zabrze Łucja Chrzęstek-Bar wraz z radnymi, wiceprezes firmy Drogopol Michał Staszewski, prezes Tramwajów Śląskich S.A. Bolesław Knapik, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Zabrzu Danuta Bochyńska-Podloch oraz naczelnicy Wydziałów Urzędu Miejskiego w Zabrzu współpracujących z inwestorem i wykonawcą.
— Wierzę, że tu już niedługo zobaczymy dobrze rozwijające się firmy. Co najważniejsze od dziś możemy bezpiecznie jeździć kolejnym odcinkiem drogi. Na pewno najbardziej cieszą się mieszkańcy Starego Zaborza i Nowego Zaborza (albo jak kto woli: Południowego Zaborza i Północnego Zaborza) oraz Poremby – mówiła prezydent miasta Zabrze Małgorzata Mańka-Szulik.
Zakres prac, zrealizowany w latach 2020-2023, obejmował:
- przebudowę ulicy Wolności oraz budowę ronda turbinowego w ciągu tej ulicy,
- przebudowę łącznic północnych,
- przebudowę dojazdu do osiedla – w tym przebudowę dwutorowej linii tramwajowej wraz z siecią trakcyjną i peronami, budową zatok autobusowych oraz ciągów pieszo-rowerowych,
- przebudowę łącznic południowych węzła,
- budowę nowej drogi łączącej ulicę Lompy z węzłem DW902, skrzyżowania trójwlotowego z ul. Lompy, z możliwością przedłużenia do ul. Węglowej, chodników i ścieżek rowerowych wraz z oświetleniem,
- budowę drogi DR1 z chodnikami i ścieżką rowerową,
- budowę drogi DR2.
W ramach realizacji prac budowlanych, poza częścią drogową, wykonane zostały prace dotyczące sieci i urządzeń infrastruktury technicznej takich jak:
- budowę kanalizacji deszczowej,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- budowę kanału technologicznego
- przebudowę i zabezpieczenie istniejących sieci – elektroenergetycznych, teletechniczych, kanalizacji sanitarnej, wodociągowej, gazowniczej, a także centralnego ogrzewania.
Ponadto wykonano elementy konstrukcyjne oraz elementy mające na celu ochronę środowiska takie jak mury oporowe, ekrany akustyczne, dwa podziemne zbiorniki retencyjne, separatory ropopochodnych dla podczyszczenia wód opadowych, wylot kanalizacji deszczowej oraz konserwację rzeki Czerniawki.
Przebudowa infrastruktury drogowej wymagała również przeniesienia zabytkowego krzyża z XIX w., który znajdował się przy ul. Wolności w dzielnicy Poremba. Firma Drogopol, która dokonywała przesunięcia krzyża sfinansowała także jego odrestaurowanie.