Ubiegły rok obfitował w wyczekiwane przez zabrzan inwestycje drogowe. Ten rok zapowiada się podobnie. Prace prowadzone są m.in. przy budowie centrum przesiadkowego przy ul. Goethego, przy przedłużeniu Alei Korfantego, torowisku przy ul. Wolności, czy też budowie nowych dróg w Pawłowie.
Realizowane właśnie przedłużenie Alei Korfantego połączy część północną naszego miasta z jego częścią południową. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. rondo turbinowe na skrzyżowaniu ulic Brygadzistów i Tarnopolskiej, przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Chopina – Tarnopolskiej – Kościuszki, a także obiekty inżynierskie.
Trzy nowe inwestycje rozpoczęto również w dzielnicy Pawłów: trwa budowa drogi w ciągu ul. Obrońców Westerplatte w Zabrzu (ulice boczna zachodnia i boczna wschodnia) oraz budowa drogi w ciągu ul. Sudeckiej.
Na naszych oczach rośnie także jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w historii naszego miasta – centrum przesiadkowe przy ul. Goethego. Mimo trudnych warunków geologicznych, konieczności przeprojektowania posadowienia budynku i wzmocnienia podłoża trwają prace nad wznoszeniem konstrukcji obiektu.
– Z ogromną determinacją realizowana jest jedna z większych ekologicznych inwestycji w naszym mieście – komentuje Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza. – Dzięki centrum przesiadkowemu zwiększy się dostępność środków transportu dla mieszkańców i gości, podniesie się poziom bezpieczeństwa, a także wzrośnie liczba miejsc parkingowych. Ważnym efektem będzie też redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza – dopowiada prezydent Zabrza.
Powstający budynek będzie miał docelowo cztery kondygnacje. Na pierwszej znajdą się perony komunikacji publicznej, na drugim i trzecim poziomie znajdą się miejsca parkingowe. Będzie ich 140. Na samej górze powstanie ogród oferujący chwilę relaksu pasażerom oczekującym na transport.
Wartość umowy to ponad 54 721 797 zł brutto. Zrealizowana powinna zostać do końca października br.
Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie realizuje w naszym mieście prace związane z przebudową torowiska tramwajowego w ciągu ul. Wolności na odcinku od skrzyżowania z ul. Torową do skrzyżowania z ul. Gen. de Gaulle’a.
Modernizacją objęty zostanie odcinek dwutorowej linii tramwajowej wbudowanej w jezdnię ul. Wolności o długości ok. 670 m. (tj. ok. 1340 metrów toru pojedynczego). Inwestycja obejmie m.in.: demontaż starej infrastruktury torowej i sieciowej wraz z frezowaniem nawierzchni jezdni, wykonanie prac ziemnych, budowę układu odwodnienia torowiska, przebudowę układu zasilania, przebudowę kolizji infrastruktury podziemnej, wykonanie warstw konstrukcyjnych pod torowiskiem, ułożenie torowiska w technologii prefabrykowanych płyt betonowych z elastycznym montażem szyn w komorach oraz odtworzenie warstwy ścieralnej nawierzchni jezdni.
Oprócz tych już trwających, planowane są też kolejne inwestycje:
- przebudowa ulicy Chłopskiej (2023-2024);
- budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Mikulczyckiej z ul. Gdańską (2023-2024);
- budowa i przebudowa dróg lokalnych w Biskupicach: połączenie ul. Kossaka z ul. Drzymały; przebudowa ul. Mrozka, ul. Hutniczej, ul. Młyńskiej, ul. Chrobrego (2023-2024);
- przebudowa mostu w ciągu ul. Jagiellońskiej nad rzeka Bytomką (2023-2024);
- budowa obwodnicy Miasta Zabrze w ciągu drogi wojewódzkiej nr 921 wraz z przebudową ul. Hagera (2023-2028).
Realizacja tych inwestycji jest możliwa m.in. dzięki środkom z Europejskiego Banku Inwestycyjnego czy też pozyskanym przez Miasto Zabrze dotacjom, m.in. z Rządowego Funduszu Polski Ład.
W związku z tym, że w naszym mieście realizowanych jest teraz kilka inwestycji jednocześnie, występują utrudnienia komunikacyjne. To na pewno trudny czas dla kierowców, mamy jednak nadzieję, że efekt finalny zrekompensuje mieszkańcom miasta niedogodności, które ich teraz dotykają.
Zapraszamy do śledzenia informacji na miejskich profilach w mediach społecznościowych (Instagram, Facebook, TikTok), gdzie staramy się na bieżąco informować o już realizowanych inwestycjach, a także o utrudnieniach i zmianach w komunikacji miejskiej, które się z tym wiążą.