Koniec z gimnazjami. Co z „zawodówką”? Jakie jeszcze reformy szykuje MEN?

Zmiany w kształceniu fachowców, powrót do „starej” struktury szkolnictwa, nowe kompetencje w programie szkolnym. To tylko niektóre z reform zaprezentowanych przez MEN, podczas konferencji Podsumowanie Ogólnopolskich Debat o Edukacji „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana”. 

Do tej pory wielu osobom źle kojarzą się „zawodówki”. Żeby odczarować to przekonanie, MEN proponuje utworzenie II stopniowej szkoły branżowej. Absolwent, który ukończy I stopień i zda egzamin z jednej kwalifikacji, uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Będzie mógł iść do pracy lub podjąć naukę w szkole II stopnia. Po ukończeniu szkoły branżowej II stopnia i po zdaniu egzaminu z drugiej kwalifikacji zyskuje się wykształcenie średnie zawodowe i dyplom technika. Wówczas można przystąpić do matury zawodowej oraz kontynuować kształcenie na wyższych studiach zawodowych w branży, w której uzyskało się tytuł technika. W proponowanej strukturze pozostaje technikum działające na dotychczasowych zasadach, z maturą na poziomie podstawowym lub rozszerzonym oraz dyplomem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Chcemy zrobić ze szkoły zawodowej modę, trend – pokazać, że tam realizuje się pasja. – przekonuje Anna Zalewska, Minister Edukacji Narodowej.

Propozycja reform dotyczy również podstawy programowej. MEN chce dołożyć dwie kompetencje, bezwzględnie konieczne w jego opinii – Uczeń musi znać swoją literaturę i musi czytać. Musi znać swoją historię, bo wtedy czuje się bezpieczny i buduje swoją tożsamość, żeby być patriotą gospodarczym. – mówiła Anna Zalewska

Jakie rozwiązania miałyby poszerzać świadomość historyczną uczniów? Zwiększenie liczby godzin przeznaczonych na nauczanie historii, wprowadzenie korelacji przedmiotowej  pomiędzy historią, językiem polskim, a wiedzą o społeczeństwie. Wycieczki do miejsc historycznych, związanych z dziedzictwem kulturowym – poznawanie swojego otoczenia, „żywe lekcje historii”. 

MEN zapowiada także rezygnację z prowadzenia dokumentacji tzw. „godzin karcianych”, wprowadzenie nowego stopnia awansu zawodowego – nauczyciel specjalista. Jest również wspólny z Ministerstwem Cyfryzacji  plan unowocześnienia szkół, poprzez doprowadzenie szybkiego internetu do każdej z nich.

Już w 2017 roku szykuje się istotny etap zmian w strukturach szkolnictwa:

reforma_men_gliwice

Szkoły Powszechne, według reformy przewidywanej na 2022 rok, to klasy I-VIII z edukacją wczesnoszkolną w klasach I-IV. Jak wynika z prezentacji przedstawionej przez MEN, za kilka lat znikną też definitywnie gimnazja.

2022-2023_gliwice

źródło: MEN

 

 

 

Media Społecznościowe

0FaniLubię
3,912ObserwującyObserwuj
0SubskrybującySubskrybuj

Nowe informacje