Widać już pierwsze, konkretne efekty przebudowy gliwickiej Starówki.
To jednak nie koniec robót, dlatego mieszkańcy nadal muszą liczyć się z utrudnieniami. W ubiegłym roku oddano do użytku przebudowany Plac Inwalidów Wojennych, a także: ul. Kościelną, ul. Raciborską, ul. Wysoką, ul. Krupniczą oraz ulicę przy Placu Wszystkich Świętych. Od początku grudnia 2012 roku przejezdne są także ul. Grodowa oraz ul. Bankowa.
Zakres przeprowadzonych prac był bardzo obszerny.
Po rozebraniu dotychczasowej nawierzchni, teren udostępniono właścicielom podziemnej infrastruktury. Miejsca prac zawsze spoczywają pod czujnym okiem archeologów, bo układ urbanistyczny Starego Miasta jest wpisany do rejestru zabytków. Przy okazji właściciele nieruchomości mogli doprowadzić do właściwego stanu technicznego odsłaniane w czasie robót przyziemia budynków.
Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, już w najbliższy poniedziałek ruszą prace na ulicach:
- Dolnych Wałów (od ul. Zwycięstwa do ul. Dworcowej),
- Górnych Wałów (od ul. Ziemowita do ul. Jana Pawła II),
- Kaczyniec (od ul. Grodowej do ul. Wysokiej),
- Matejki (od ul. Basztowej do ul. Dolnych Wałów),
- Pod Murami,
- Białej Bramy,
- Przy Raciborskiej Bramie,
- Tkackiej
- i przy Placu Wszystkich Świętych.
Jak informuje Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów, po rozebraniu nawierzchni asfaltowych oraz kostki granitowej ruszą roboty związane m.in. wymianą wodociągów, sieci gazowniczej, ciepłowniczej oraz zabezpieczeniem istniejącej sieci telefonicznej i oświetlenia. Planuje się również budowę kanalizacji dla Miejskiej Sieci Szerokopasmowej. Podczas prowadzonych prac wykonawca zapewni dojście do okolicznych sklepów i mieszkań oraz dojazd dla pojazdów zaopatrzeniowych.
Warto wspomnieć, że gruntowna modernizacja uliczek Starego Miasta rozpoczęła się już w czerwcu 2011 roku. W tym czasie przebudowane zostaną wszystkie uliczki Starego Miasta. Na ten cel zostanie wydane ponad 41 mln zł z budżetu miejskiego. Zakończenie prac zaplanowano w 2014 roku. Do tego czasu musimy się przyzwyczaić do zmian w organizacji ruchu i ciągłych korków w okolicach gliwickiego Rynku. Cała inwestycja pochłonie ponad 41 mln złotych z miejskiego budżetu.