Wykonawca zakończył roboty – to dobra wiadomość dla kierowców, jak i rowerzystów oraz pieszych.
Aby rozpocząć użytkowanie obiektu, pozwolenie musi wydać Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach, do którego stosowny wniosek został złożony już przez Miejski Zarząd Dróg w Zabrzu.
– Gdybyśmy nie przebudowali obiektu za kwotę blisko 15 milionów zł, wiadukt zostałby po prostu wyłączony z użytku. Na realizację zadania pozyskaliśmy 3,8 mln zł z Budżetu Państwa, natomiast pozostałe 11,1 mln zł stanowiły środki z budżetu Miasto Zabrze – komentuje inwestycję prezydent Małgorzata Mańka-Szulik
Jaki był powód opóźnienia w realizacji tego zadania?
– Ponad 50-letni wiadukt wybudowany został przez PKP, a archiwalna dokumentacja nie była dostępna. Podczas rozbiórki okazało się, że fundamenty podpór znajdują się pod torami linii kolejowych. Wymagane było opracowanie dodatkowej dokumentacji, a następnie naprzemienne zamknięcie torów przez PKP. Ponadto natrafiono na niezinwentaryzowane kable sterownicze PKP oraz nieczynny rurociąg stalowy – tłumaczy MZD.
Zakres inwestycji obejmował rozbiórkę istniejącego wiaduktu oraz budowę nowej konstrukcji nośnej i podpór obiektu. Robotami objęto również rozbiórkę nawierzchni drogowej i ciągu pieszo-rowerowego oraz rozbiórkę nasypów. W miejscu starego obiektu wykonano wiadukt o nowej konstrukcji prefabrykowanej, odtworzono nasypy oraz nawierzchnię drogową i ciągi pieszo-rowerowe. Zabudowano nowe bariery energochłonne i oświetlenie w rejonie obiektu.