Przypominamy, że w naszym mieście działa aktualnie osiem stacji Metroroweru. System jest łatwy w obsłudze – wystarczy pobrać aplikację, zarejestrować się i wybrać rower. Wypożyczenie jest bezpłatne przez pierwsze 60 minut dla posiadaczy biletów średniookresowych lub długookresowych Transportu GZM.
Metrorower według założenia GZM ma być całoroczny i nowoczesny. Jego jednorazowe wypożyczenie i bezproblemowy zwrot nie w granicach jednego miasta, lecz po dotarciu do dalej położonego celu docenią zwłaszcza ci, którzy zdecydują się na jazdę przez kilka miejscowości Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. GZM zapowiada, że będzie go też więcej – docelowo w naszym mieście zostanie zamontowane ponad 40 stacji wypożyczeń.
Stacje wyposażone zostały w rowery IV generacji wyposażone w nadajnik GPS, które nie wymagają odręcznego wpinania lub wypinania, a wyłącznie pozostawienia w obrębie stacji. W przypadku, gdy rower zostanie pozostawiony poza stacją, jego dotychczasowy użytkownik zostanie obciążony opłatą, za to bezproblemowo opuszczony jednoślad wypożyczy kolejna osoba. Co najważniejsze, w trakcie podróży nie trzeba, jak dotychczas, zwracać i pożyczać kolejny rower miejski w każdym z mijanych miast!
Lokalizacja stacji w I fazie systemu Roweru Metropolitalnego w Zabrzu:
- pl. Dworcowy, nazwa: Dworzec,
- ul. 3 Maja, nazwa: Guido,
- ul. Jordana, nazwa: Helenka Kościół,
- ul. Krakowska, nazwa: Rokitnica Rokita,
- al. Korfantego, nazwa: Aquarius,
- ul. Roosevelta, nazwa: Politechnika Śląska,
- ul. Wolności, nazwa: Sztolnia Królowa Luiza,
- ul. Matejki / ul. Czołgistów, nazwa: Park Powstańców Śląskich.
Rowery pojawią się także: w Bytomiu, Rudzie Śląskiej, Dąbrowie Górniczej, Chorzowie, Mysłowicach, Piekarach Śląskich i Świętochłowicach.
– Rower Metropolitalny odegra istotną rolę w systemie zrównoważonej mobilności miejskiej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, gdy wyłoniono wykonawcę i operatora tego systemu. – Traktujemy rower jako pełnoprawny środek transportu. Stacje wypożyczalni zostaną zlokalizowane również w węzłach przesiadkowych systemu transportu metropolitalnego.
W ostatniej, trzeciej fazie wdrażania systemu przewidzianej na sierpień br., liczba rowerów osiągnie docelowe 7 tysięcy. Pojawią się one wówczas w pozostałych miastach i gminach, które przystąpiły do projektu: Będzinie, Bieruniu, Chełmie Śląskim, Gierałtowicach, Knurowie, Łaziskach Górnych, Mikołowie, Pyskowicach, Radzionkowie, Rudzińcu, Siewierzu, Sławkowie, Świerklańcu, Tarnowskich Górach, Wojkowicach, Wyrach i Zbrosławicach.